efektum
Tak funkcjonuje agencja modeli i modelek z niepełnosprawnościami 2022-01-10
Śląskie
Blisko pięć lat temu pewna Brytyjka wraz ze swoją przyjaciółką postanowiły założyć agencję modelingu dla osób z niepełnosprawnościami. Dzisiaj ich firma jest obecna w kilku krajach świata, a związani z agencją modele i modelki współpracują z topowymi markami odzieżowymi.
Dyrektorka Zabadee Mnagement Laura Johnson (z lewej) oraz modelka Sarah
Dyrektorka Zabadee Mnagement Laura Johnson (z lewej) oraz modelka Sarah | Foto: Zebedee Management

    Laura Johnson jest dyrektorką Zebedee Management – agencji modelingu, którą cztery lata temu założyła wraz ze swoją szwagierką
    Mimo trudnego początku kobietom udało się rozwinąć swoją firmę, która obecnie świetnie prosperuje
    Oto jak wygląda praca Laury Johnson

Na pomysł założenia wyspecjalizowanej agencji talentów wpadłyśmy z moją przyjaciółką Zoe w 2017 r. podczas spaceru na jednej z plaż wschodniej Anglii. Przebywałam wówczas na urlopie macierzyńskim, a na co dzień pracowałam jako pracownica socjalna.

W trakcie naszego spaceru zaczęłyśmy rozmawiać o zajęciach plastycznych, jakie Zoe prowadziła dla dzieci z niepełnosprawnościami.

Wielu utalentowanych podopiecznych mojej przyjaciółki przejawiało zainteresowanie modelingiem i aktorstwem. Niestety branża modowa, reklamowa i mediowa nie były wówczas zbyt otwarte na współpracę z osobami z niepełnosprawnościami lub posiadającymi widoczny uszczerbek na zdrowiu. Nieobecność takich osób w branży nie tylko wydawała się niesprawiedliwa, ale również niewłaściwa z biznesowego punktu widzenia. Osoby z niepełnosprawnościami stanowią bowiem największą mniejszość na świecie.
REKLAMA

W miarę dyskusji zaczęłyśmy się zastanawiać czy "skoro brakuje kogoś, kto reprezentowałby osoby z niepełnosprawnościami w tej branży, to dlaczego my się tym nie zajmiemy?". Moje doświadczenie pracownicy socjalnej oraz wiedza Zoe dotycząca nauczania sztuki i aktorstwa wskazywały, że mamy odpowiednie kompetencje do tego, aby podjąć się reprezentowania takich osób.

Początkowo zachęcałyśmy uczniów Zoe do składania aplikacji oraz zwróciłyśmy się do różnych społeczności osób z niepełnosprawnościami celem znalezienia potencjalnych modeli i modelek.
Wieść o naszej inicjatywie rozniosła się dość szybko. Zanim się zorientowałyśmy, zaczęły do nas docierać setki aplikacji


Pozyskiwanie talentów nigdy nie stanowiło dla nas problemu. Większym wyzwaniem okazało się przekonanie klientów naszej agencji do zawarcia współpracy. Uznałyśmy więc, że zamiast czekać na oferty dla osób z niepełnosprawnościami lub posiadających widoczne zmiany na ciele, zaczniemy zgłaszać naszych podopiecznych do tradycyjnych propozycji współpracy w reklamie.

Na początku nie było łatwo. Wielu agentów castingowych składało nam ustne deklaracje, niepoparte jednak faktycznym zamiarem podjęcia współpracy. Mimo trudności nie zamierzałyśmy się poddawać.

Miesiąc po uruchomieniu naszej agencji udało nam się zawrzeć dwa ważne kontrakty. Jeden dotyczył reklamy Disneya z udziałem modelki Grace Warthon. Drugi obejmował występ modelki Vicki Balch, która straciła nogę w wyniku wypadku w parku rozrywki Alton Towers, podczas pokazu mody London Fashion Week.
Świadomość sukcesów, jakie odnoszą nasi modele i modelki, nigdy się nie nudzi

Każdy telefon czy wiadomość, jaką otrzymujemy od naszych modeli i modelek, którzy dzielą się z nami swoimi pozytywnymi doświadczeniami, napędza nas do dalszego działania.

Jedna z nich, modelka o imieniu Louisa, przesłała nam taką wiadomość: "Od zawsze przerażała mnie myśl o tym, jak społeczeństwo postrzega młodą osobę poruszającą się na wózku. Bałam się, że ludzie będą mnie oceniać. Na szczęście odkryłam agencję Zebedee, która zainteresowała się mną właśnie ze względu na moją niepełnosprawność, zamiast traktować ją jako coś złego. Zebedee chciała, abym promowała świadomość w tej sferze oraz zmieniła spojrzenie społeczeństwa na kwestię braku pełnej sprawności".

Inna z modelek, nosząca imię Roisin, tak napisała: "Czuję szczerą wdzięczność za to, że mogłam stać się częścią tak wyjątkowego projektu. Możliwości, jakie zyskałam dzięki Zebedee, są niesamowite, a to wszystko dzięki społeczności, jaka powstała wokół agencji. Czasami jestem tak szczęśliwa, że muszę się uszczypnąć, aby sprawdzić, czy nie śnię. Cieszy mnie, że mogę być częścią zmiany, którą od zawsze chciałam ujrzeć".

Tego typu wiadomości nakręcają nas do dalszego działania.
Zmiana wieloletniego, błędnego sposobu postrzegania osób z niepełnosprawnościami jest dużym wyzwaniem, ale wygląda na to, że odnosimy sukces na tym polu


Od czerwca 2020 r., kiedy brytyjskie władze zadecydowały o poluzowaniu pierwszych obostrzeń pandemicznych, mamy naprawdę sporo pracy. W porównaniu do roku poprzedniego liczba rezerwacji wzrosła czterokrotnie. I chociaż nie znamy przyczyn tego zjawiska, to zarówno w branży, jak i w społeczeństwie, zaczęto inaczej postrzegać te media, które zdecydowały się podjąć współpracę z osobami z niepełnościami.

W ostatnich latach nasi modele i modelki wzięli udział w kampaniach takich marek jak Disney, Gucci, Estee Lauder, Amazon, Primark, Marks & Spencer czy Tommy Hilfiger.

Obecnie Zebedee Management jest obecna w Wielkiej Brytanii, USA, Europie czy Australii. Współpracujemy z blisko 500 modeli i modelek, od niemowląt po seniorów, o zróżnicowanym poziomie niepełnosprawności. Są to m.in. osoby na co dzień poruszające się na wózku inwalidzkim, ludzie, którzy zostali poddani amputacji różnych kończyn, osoby z zespołem Downa, cierpiące na porażenie mózgowe, autyzm, zespół Downa, karłowatość, ślepotę, upośledzenie zmysłu słuchu lub głuchotę. Naszymi podopiecznymi są również osoby o alternatywnym wyglądzie, takim jak bielactwo, albinizm, łysienie, posiadający blizny lub kobiety po zabiegu mastektomii. Niedawno zaczęłyśmy reprezentować osoby trans, niebinarne i modeli oraz modelki plus size.


Jednym z naszych najbardziej rozchwytywanych talentów jest 19-letnia modelka Ellie Goldstein, jedna z pierwszych modelek z zespołem Downa. Firma Gucci, która przeprowadziła kampanię z jej udziałem, opublikowała na Instagramie dwa posty opisujące Ellie, które łącznie zdobyły 855 tys. polubień – niemal dwa razy więcej niż zdjęcie z Harry'ego Stylesa uczestniczącego w kampanii Gucci. To wiele tłumaczy!
Ocena: 0
Wyświetleń: 74 Dodał(a): zibi