Ograniczenia sprawności dotykają co piątego Polaka (ponad 7,5 mln osób), przy czym blisko co dwudziesty doświadcza ograniczeń w stopniu znacznym.
Najczęściej występującym rodzajem niepełnosprawności są uszkodzenia i choroby narządów ruchu, które dotyczą 59 proc. osób. Z kolei 44 proc. badanych deklaruje, iż w związku z niepełnosprawnością ma specjalne potrzeby, także te dotyczące mobilności. W przypadku osób mieszkających na terenach pozamiejskich i w mniejszych miejscowościach, gdzie przemieszczanie się transportem publicznym jest utrudnione, zastosowanie znajdują wózki i skutery elektryczne oraz specjalne rowery.
Instytut Transportu Samochodowego opracował nowatorski typ roweru dla osób niepełnosprawnych. Prototypowy pojazd to rozwiązanie pośrednie pomiędzy pojazdem jednośladowym oraz trójkołowym. Umożliwia poruszanie się jak klasycznym rowerem, a gdy pojawia się taka potrzeba, rower stabilizuje się jak pojazd trójkołowy.
- Stworzony przez ITS rower charakteryzuje wygodna i stabilna pozycja ciała oraz umiejscowienie rowerzysty na wygodnym siedzisku. Nasz jednoślad posiada także bardzo czułe i precyzyjne wspomaganie napędu. Legitymuje się też niespotykanym do tej pory sposobem stabilizacji, przede wszystkim, w czasie zatrzymywania - podkreśla prof. Marcin Ślęzak, dyrektor ITS.
Z punktu widzenia osób pełnosprawnych korzystanie z tego unikatowego jednośladu oznacza zwiększenie wygody i bezpieczeństwa jazdy, dlatego może stanowić realną alternatywę dla zwykłych rowerów elektrycznych.
Rower ITS nie musi być produkowany przez firmę specjalizującą się w urządzeniami rehabilitacyjnymi i adaptacyjnymi dla osób z niepełnosprawnościami. Równie dobrze może być wytwarzany przez producenta elektrycznych urządzeń transportu osobistego lub jednośladów.
Projekt roweru został sfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.