efektum
Gotowi, chętni i niepełnosprawni: australijscy aktorzy walczą o więcej ról – i lepsze szkolenie | Teatr australijski 2024-07-08
Śląskie

KHood poznał radość sukcesu i dźwięk ciszy. Urodzona w Sydney Hood jest od dwudziestu lat „pełnosprawną aktorką, scenarzystką i reżyserką”, po tym jak przez długi czas odgrywała rolę w telewizyjnym dramacie Więzień. Następnie w 2003 roku zdiagnozowano u niej dziedziczną paraplegię spastyczną i zaczęła poruszać się na wózku inwalidzkim. „Nagle drzwi zamknęły się przede mną” – mówi.

Hood (65 l.) powoli odbudowuje swoją karierę, występując w takich sztukach jak Escape Alone Carrie Churchill w Melbourne Theatre Company w 2023 r., gdzie została członkiem zespołu. Dział doradczy W zeszłym roku przypomniała reżyserom o ich przywiązaniu do autentyczności. Po drodze zyskała reputację zaciekłej i skutecznej orędowniczki aktorów niepełnosprawnych.

„Nie widzimy już nikogo niepełnosprawnego, ale cały czas widzimy go w telewizji, filmach i teatrze” – mówi. Uważa się za szczęśliwą, że uczyła się aktorstwa, mieszkając w Nowej Zelandii, zanim stała się niepełnosprawna: „Osoba, która urodziła się niepełnosprawna, ma bardzo małe szanse na zdobycie wykształcenia”.

Australijscy reżyserzy i twórcy teatralni coraz częściej dostrzegają potrzebę obsady aktorów niepełnosprawnych do ról tego rodzaju. Bariery w dostępie do tej roli są jednak głębokie i wynikają ze strachu i błędnego przekonania, że ​​nie ma wystarczającej liczby aktorów niepełnosprawnych, którzy mogliby wziąć udział w przesłuchaniach. (Problemy z dostępnością dodatkowo komplikują trwająca pandemia, która w dalszym ciągu uniemożliwia udział twórcom z obniżoną odpornością).

Hood występuje obecnie w australijskiej premierze nagrodzonej Pulitzerem sztuki The Cost of Living, wystawianej w Queensland Theatre przed przeprowadzką do Sydney. Podobnie jak Hood, Annie stała się niepełnosprawna w późniejszym okresie życia: w wyniku wypadku doznała porażenia czterokończynowego, a jej mąż Eddie porzucił ją wkrótce po tym, jak lekarze oświadczyli, że już nigdy nie będzie mogła chodzić.

Logistyka związana z przyjęciem tej roli była znacząca: Hood wsiadła do samolotu ze swojego domu w Melbourne i podróżowała na ręcznym wózku inwalidzkim, mając już przywiezione dwa „zmotoryzowane” wózki inwalidzkie: jeden do użytku osobistego, drugi na scenę z funkcjami dopasować niepełnosprawność swojej bohaterki jako „dramatyczny wybór”.

READ  Pan Faisu i Georgia Andriani wykonali piosenkę Pushpy „Oo Antava”, którą fani nazywają „oszałamiającą”.Hood: „Czy osoba chora na stwardnienie rozsiane mogłaby na przykład zagrać osobę z porażeniem mózgowym?” Zdjęcie: Rhett Hammerton/The Guardian

Ta koprodukcja teatrów z Queensland i Sydney jest kamieniem węgielnym w obsadzie aktorów z autentyczną niepełnosprawnością, ponieważ polsko-amerykański dramatopisarz Martyna Majok Nalega, aby obsadzić niepełnosprawnych aktorów w głównych rolach Annie i Johna, doktoranta cierpiącego na porażenie mózgowe, granego tutaj przez tancerza Dana Da. Po pokazie sztuki w Brisbane i Sydney, Zespół teatralny z Melbourne Ona sama to wyprodukuje.

Hood popiera filozofię Majoka i twierdzi, że agencje castingowe dopiero zaczynają szukać aktorów niepełnosprawnych, „ale nie obsadzają ich zbyt często”. Twierdzi, że gdyby przeszkolono więcej aktorów z niepełnosprawnościami, więcej z nich występowałoby na scenie i ekranie.

Nida, Wow I VCA Na zajęcia nie są przyjmowani i szkoleni studenci niepełnosprawni. Mówię o wprowadzeniu zróżnicowanej grupy osób niepełnosprawnych na główny kierunek nauki Czechowa i Szekspira oraz uczęszczaniu na zajęcia ruchowe… [but] „Nauczyciele nie wiedzą, jak radzić sobie z niepełnosprawnością”.

Hood twierdzi, że powinny również odbyć się bardziej szczegółowe dyskusje na temat tego, czy niepełnosprawny aktor może grać postacie z innymi niepełnosprawnościami: „Czy na przykład osoba chora na stwardnienie rozsiane może zagrać osobę z porażeniem mózgowym?” „Czy ktoś, kto nie jest użytkownikiem wózka inwalidzkiego, może zagrać osobę poruszającą się na wózku inwalidzkim?” – pyta.

„A przed nami długa droga”

Bridie McKim, która cierpi na porażenie mózgowe, była studentką NEDA, kiedy dostała rolę Sabine w serialu telewizyjnym The Heights. Zdjęcie: Jessica Hrooms/The Guardian

Urodzona w Brisbane aktorka Bridie McKim studiowała w NIDA Academy w tym samym czasie, gdy dostała główną rolę w serialu telewizyjnym ABC The Heights. Dopiero gdy McKim została obsadzona w tej roli, określono niepełnosprawność jej bohaterki, którą później nazwano porażeniem mózgowym, ponieważ McKim ma tę niepełnosprawność. „Nida była niesamowita, brutalna i intensywna” – mówi 26-letnia obecnie aktorka, która przeszła takie samo szkolenie jak wszyscy inni.

READ  Kate Beckinsale jest blond bombą w każdym calu, gdy debiutuje ze swoją nową fryzurą w czerwonym garniturze na wystawnej kolacji u Rogera Viviera

Choć przyznała, że ​​wiele niepełnosprawności jest niewidocznych, McKim nie potrafiła dostrzec wśród swoich współczesnych studentów aktorstwa innych osób z widoczną niepełnosprawnością taką jak ona. „Niewielu uczniów miało takie doświadczenie”. [previously]Ale biorąc pod uwagę, że my… [people with disabilities] Jesteśmy Jeden na pięć „Statystyki nie odpowiadają populacji” – mówi.

Alexia Derbas, dyrektor ds. równości i integracji w NEDA, zgadza się, że branża „nadal ma przed sobą długą drogę, ale priorytetem jest zwiększenie dostępności dla studentów niepełnosprawnych”. Dziekan wykonawczy uczelni Waapa David Shirley twierdzi, że 14% studentów jest niepełnosprawnych: „Wielu czuło się wykluczonych z instytucji zajmujących się sztukami scenicznymi… to nie ulega wątpliwości. Ale wszystko się zmienia”. Rzecznik VCA twierdzi, że uczelnia zapewnia „wspomagające i włączające testy”, ale jest „ważniejsza praca do wykonania” w zakresie dostępności na terenie kampusu dla osób niepełnosprawnych.

McKim: „Jako osoby niepełnosprawne jesteśmy uwarunkowani kreatywnym myśleniem, aby funkcjonować w świecie”. Zdjęcie: Jessica Hrooms/The Guardian

„W idealnym świecie” – mówi McKim, gdzie w roli zidentyfikowano niepełnosprawność, obsadzony zostałby aktor z tą samą niepełnosprawnością. Dodaje: „Ci aktorzy mogą wykonać najlepszą pracę, ponieważ zapewnią autentyczne wrażenia. Jednakże liczba aktorów niepełnosprawnych posiadających odpowiednie przeszkolenie i umiejętności… jest ograniczona.

Pomiń promocję newslettera

Podpisanie ww Zostało zapisane do późniejszego wykorzystania

Dowiedz się o ciekawych rzeczach dzięki przeglądowi kultury i stylu życia Guardian Australia, obejmującemu popkulturę, trendy i wskazówki

Informacja o ochronie prywatności: Biuletyny mogą zawierać informacje o organizacjach charytatywnych, reklamach internetowych i treściach sponsorowanych przez osoby trzecie. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności. Używamy Google reCaptcha w celu ochrony naszej witryny internetowej i polityki prywatności Google.

Ocena: 0
Wyświetleń: 596 Dodał(a): zibi2