efektum
Droga do kolei na Szyndzielnię będzie modernizowana 2021-06-07
Śląskie

Końcówkę drogi do dolnej stacji kolei linowej na Szyndzielnię chce rozbudować komunalny Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej. Po dyskusji z mieszkańcami zmodyfikowano pierwotne plany. Część ulicy nie zostanie ostatecznie poszerzona – podał bielski magistrat.


  • Zmiany w stosunku do pierwotnych zamierzeń idą w kierunku rezygnacji z poszerzenia ulicy na 850-metrowym odcinku od ronda gen. Augusta Emila Fieldorfa Nila do pętli autobusowej.
  • W górnej części alei, czyli na odcinku pomiędzy pętlą autobusową a dolną stacją kolei linowej, szerokość ciągu pieszo-jezdnego wynosiła będzie 4,5 m.
  • Dyrektor MZD Wojciech Waluś wyjaśnił, że ruch samochodowy zostałby, podobnie jak teraz, dopuszczony tylko dla: obsługi kolei linowej, pojazdów uprzywilejowanych oraz pojazdów osób niepełnosprawnych.

Inwestycja, planowana na lata 2021-2023, objąć ma końcowy odcinek al. Armii Krajowej o długości ok. 1,14 km. Przebiega on w rejonie kompleksu leśnego Parku Krajobrazowego Beskidu Śląskiego. Ma charakter rekreacyjno-turystyczny. Będą więc obowiązywały tam ograniczenia w ruchu samochodów. Projekt inwestycji uzyskał rządowe dofinansowanie w kwocie 8 mln zł.

- Sporą dyskusję społeczną wywołały plany rozbudowy. Najwięcej zastrzeżeń wzbudził plan poszerzenia ulicy, budowy dodatkowej pętli autobusowej oraz kamiennych zatok dla pieszych i rowerzystów. Jego realizacja wymagałaby wycinki sporej liczby drzew. Dlatego - biorąc pod uwagę wyjątkowość miejsca i jego przyrodnicze walory - MZD zaproponował łagodniejszy wariant - poinformował Jacek Kachel z biura prasowego bielskiego magistratu.

Zmiany w stosunku do pierwotnych zamierzeń idą w kierunku rezygnacji z poszerzenia ulicy na 850-metrowym odcinku od ronda gen. Augusta Emila Fieldorfa Nila do pętli autobusowej. Zdaniem drogowców, wystarczy ujednolicenie szerokości jezdni, tak aby łączna szerokość dwóch pasów ruchu wyniosła wymagane przepisami 5,5 m. Wzdłuż jezdni powstałby jednostronny chodnik o szerokości 2 m. W górnej części alei, czyli na odcinku pomiędzy pętlą autobusową a dolną stacją kolei linowej, szerokość ciągu pieszo-jezdnego wynosiła będzie 4,5 m.

Czytaj też: Buspasy do likwidacji. Pomysł Grzegorza Brauna: kto przeciw, a kto za?

Dyrektor MZD Wojciech Waluś wyjaśnił, że ruch samochodowy zostałby, podobnie jak teraz, dopuszczony tylko dla: obsługi kolei linowej, pojazdów uprzywilejowanych oraz pojazdów osób niepełnosprawnych.

- Projektanci proponują zmianę funkcji obecnej płyty dolnej stacji kolejki linowej i wydzielenie tam miejsca gromadzenia się wycieczek, ławek, miejsca postojowego dla niepełnosprawnych oraz potrzebnej rowerzystom zjeżdżającym z licznych tu górskich tras rowerowych stacji napraw i mycia rowerów. Zapewniona przy tym będzie możliwość łatwiejszego zawracania dla pojazdów przywożących zorganizowane grupy osób niepełnosprawnych - dodał Wojciech Waluś.

Jak podkreślił, inwestycja w obecnym kształcie nie spowoduje znacznego zwiększenia powierzchni betonowych kosztem zieleni. - Zniszczony asfalt w rejonie podejścia pod dolną stację zostanie zastąpiony przez granitowe kostki odzyskane z prowadzonych w mieście remontów dróg. Takie rozwiązanie pozwoli spełnić minima wymagane przepisami, zapewni niezbędną funkcjonalność, bezpieczeństwo i wygodę użytkowników, a jednocześnie pozwoli zachować dwie-trzecie planowanego wcześniej do wycinki drzewostanu - podkreślił.

Gondolowa kolej linowa na Szyndzielnię jest jedną z głównych atrakcji turystycznych Bielska-Białej. Powstała w 1953 r., ale została gruntownie zmodernizowana. Według szacunków skorzystało z niej kilkanaście milionów turystów.

Ocena: 0
Wyświetleń: 71 Dodał(a): zibi2
Komentarze