efektum
7 sposobów na to, by zadbać o swoje życie 2021-03-26
Mazowieckie
Koniec roku sprzyja podsumowaniom i robieniu postanowień na najbliższe 12 miesięcy. Większość naszych myśli oscyluje wokół dobrostanu własnego i naszych najbliższych. I nic w tym dziwnego, ponieważ zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne, to podstawa udanego życia. Jak zadbać o swoje zdrowie w nowym roku?

Dbanie o siebie rozumiane jest na wiele sposobów. Pod tym pojęciem może kryć się troska o zdrowo wyglądającą cerę, nienaganny ubiór, nowoczesny samochód, czy regularne wizyty u fryzjera. Nie da się ukryć, że wszystkie te rzeczy poprawiają samopoczucie człowieka, jednakże to od stanu organizmu zależy jakość naszego życia, a przede wszystkim jego długość. Wraz z końcem roku wielu z nas nachodzi refleksja na temat kiepskiej kondycji fizycznej, chronicznego zmęczenia, pominiętych badań profilaktycznych i dodatkowych kilogramów wyświetlających się na wadze.

Statystyki informują o tym, że co 7. Polak dba o swoje zdrowie. Wielu z nich nie robi tego w ogóle. Problem stanowią przede wszystkim:

  • przewlekły stres,
  • używki,
  • nieregularna i niezdrowa dieta,
  • brak ruchu,
  • bezsenność lub zaburzenia snu,
  • otyłość,
  • niechęć w stosunku do badań profilaktycznych.

Zły stan organizmu przekłada się negatywnie na życie rodzinne. A człowiek jako istota społeczna, bez więzi z innymi, zaczyna podupadać na psychice, co ma bezpośrednie przełożenie na samopoczucie fizyczne.

Nie da się ukryć, że każdy z nas jest narażony na utratę zdrowia. Specyfika życia w XXI wieku nieco utrudnia wprowadzenie korzystnych nawyków. Warto jednak pamiętać o tym, że już drobne zmiany mogą mieć znaczący wpływ na poprawę parametrów zdrowia, poczucia bezpieczeństwa i mocniejszej więzi z najbliższymi.

7 kroków do poprawy zdrowia psychicznego i fizycznego

 

1. Szukaj sposobów do częstego ruchu

Konieczność codziennej aktywności fizycznej nie jest raczej niczym zaskakującym. Ćwiczenia poprawią wydolność organizmu, dotleniają każdą komórkę naszego ciała, wzmacniają serce i układ odpornościowy. Ruch nie musi jednak kojarzyć się z dużym wysiłkiem i litrami wylanego potu. Zacznij od prostych nawyków. Parkuj samochód nieco dalej od miejsca pracy, zamiast windy częściej decyduj się na marsz po schodach, spaceruj po lesie i odkrywaj nowe miejsca.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby ruszać się codziennie minimum przez 30 minut w umiarkowanym tempie. Skuteczną motywacją może być zainstalowanie w telefonie aplikacji komórkowej do liczenia kroków lub kupno opaski monitorującej, która dodatkowo rejestruje np. liczbę spalonych kalorii i tętno.

2. Wybierz pełnowartościowe posiłki

Nieplanowane i nieodpowiednio zbilansowane, zbyt obfite posiłki są największymi błędami żywieniowymi współczesnych ludzi. Dietetycy są zgodni, że 4-5 posiłków spożywanych w równych odstępach czasu to klucz do szczupłej i zdrowej sylwetki. Kaloryczność dań oraz dokładna zawartość białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych, węglowodanów i błonnika powinna być dobrana indywidualnie do organizmu (w tym wieku, płci i obecności przewlekłych chorób). Początkowo można poprosić o pomoc doświadczonego dietetyka. Z czasem jednak sięganie po zdrowie składniki staje się nawykiem.

3. Badaj się

Większość chorób rozwija się przez wiele lat. Ich objawy mogą być niespecyficznie, bądź pojawić się, gdy schorzenie jest już na bardzo zaawansowanym etapie. W związku z tym warto wykonywać regularne badania profilaktyczne. Szczegółowy spis badań uzależniony jest przede wszystkim od wieku pacjenta. Nie mniej jednak w kalendarzu na 2021 należy zaplanować:

  • morfologię (z pełnym lipidogramem, poziomem cukru i wartością OB),
  • badanie moczu,
  • wizytę u dentysty i okulisty,
  • badanie ginekologiczne (USG transwaginalne, cytologię),
  • USG jamy brzusznej,
  • rentgen klatki piersiowej (szczególnie osoby palące),
  • ocenę poziomu elektrolitów,
  • badania tarczycy.

Wczesne wykrycie nieprawidłowości jest szansą na szybsze postawienie rzetelnej diagnozy, wdrożenie skutecznego leczenia i powrót do zdrowia.

4. Zainwestuj czas w relację międzyludzkie

Coraz rzadziej spotyka się osoby, które nie narzekałyby na brak czasu. Nadmiar obowiązków i pędzący tryb życia sprawił, że coraz mniej chwil spędzamy z tymi, których lubimy i kochamy najbardziej. W ciągu dnia warto poświęcić chociaż godzinę na pielęgnowanie relacji z własnym partnerem, dziećmi i przyjaciółmi. Te bezcenne chwile na zawsze pozostaną w pamięci, a ponadto obniżają poziom kortyzolu (hormonu stresu) we krwi, a zwiększają endorfin i serotoniny (hormonów szczęścia i bliskości). Ma to bezpośredni wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego, układu sercowo-naczyniowego i odporność.

5. Znajdź czas na długi sen

Długi i niezakłócony sen jest podstawą regeneracji organizmu. Deprywacja senna zwiększa ryzyko rozwoju chorób psychicznych, schorzeń serca i mózgu. Długotrwała bezsenność lub deficyty snu to również spadek odporności i większa podatność na infekcje wirusowe, bakteryjne i grzybicze. Naukowcy dowiedli, że długość snu dla przeciętnego człowieka powinna wynosić od 7. do 9. godzin na dobę. Co ważne, duże znaczenie ma również regularność pór, w jakich kładziemy się spać. Aby sen był lepszej jakości, warto na 2-3 godziny przed położeniem się do łóżka ograniczyć korzystanie ekranów emitujących światło niebieskie (powoduje ono zaburzenie wydzielania z szyszynki hormonu o nazwie melatonina, która ułatwia zasypianie) oraz dobrze wywietrzyć sypialnię. Temperatura w tym pokoju powinna oscylować wokół 18-19 stopni Celsjusza.

6. Wykup dodatkowe ubezpieczenie na życie

Przezorny zawsze ubezpieczony. W tym porzekadle jest wiele prawdy. Osoba myśląca przyszłościowo i troszcząca się o los swój i swoich najbliższych, powinna pomyśleć o wykupieniu dodatkowego ubezpieczenia na życie np. w Warcie. Los zsyła nam wiele nieprzewidzianych wydarzeń. Nie zawsze są one miłą niespodzianką, a ich konsekwencje często oddziałują na wiele aspektów życia, w tym także finanse. Taki finansowy parasol bezpieczeństwa pomoże w przypadku np. ciężkich chorób nowotworowych, pobytu w szpitalu, rehabilitacji pozwoli spać spokojniej. Dobra decyzja dzisiaj pomoże spać spokojniej.

7.Ogranicz stres

W teorii brzmi to dość banalnie i jest proste. Ze stresem spotykamy się każdego dnia. Jeśli występuje on w umiarkowanym natężeniu, bywa motywujący do działania i pozostawia nas w stanie czujności. Znacznie gorzej, gdy przybiera na sile lub jest długotrwały. Kortyzol ma negatywny wpływ na cały organizm. Sprzyja otyłości, zmniejsza odporność, powoduje nadciśnienie tętnicze, upośledza tolerancję glukozy, zaburza sen, a nawet może być przyczyną rozwoju nowotworów.

Aby zmniejszyć odczuwanie stresu, warto sięgnąć po techniki relaksacyjne. Warto wybrać to, co lubi się najbardziej. Jedni, chwilę ukojenia znajdą w medytacji, inni w jodze, a jeszcze inni w lekturze książki czy zabawnej komedii. Dla zdrowia psychicznego warto codziennie znaleźć chwilę dla siebie, robiąc to, co lubi się najbardziej.

Zdrowe nawyki wydłużają życie. Jak widać, często nie trzeba przeprowadzać rewolucji i nadwyrężać swój budżet, aby zwiększyć swoje szanse na lepsze zdrowie. Wszystkie zmiany najlepiej jest wprowadzać metodą małych kroków. Poprawa jakości życia to bez wątpienia najważniejsze postanowienie na Nowy Rok.

Ocena: 0
Wyświetleń: 252 Dodał(a): zibi2
Komentarze