efektum
Kampania EXTRAsprawni 2020-06-18
Mazowieckie
Godziny treningów, dziesiątki startów, gorycz porażki i smak zwycięstwa. Te same emocje łączą wszystkich sportowców, bez względu na ich sprawność. Kampania społeczna EXTRAsprawni ma na celu pokazać jedną, wspólną twarz sportu i przekonać, że sportowców z niepełnosprawnościami oraz tych w pełni sprawnych więcej łączy, niż dzieli. Bohaterami spotu są m.in. Sebastian Luty, niepełnosprawny kierowca wyścigowy oraz kierowca rajdowy Krzysztof Hołowczyc.

Kampania EXTRAsprawni

Kierowcę wyścigowego Sebastiana Lutego poznaliście przy okazji naszego materiału o jego niesamowitym samochodzie – Hyundaiu i20 WRC Proto Hooligan. Tym razem postanowiliśmy porozmawiać z nim na temat kampanii EXTRAsprawni, która już po raz drugi obecna była w ogólnopolskich mediach. Ale od początku – o co w tym wszystkim chodzi? – To kampania społeczna, którą Fundacja Avalon organizuje już od dwóch lat. Zamysł jest prosty – walczymy ze stereotypami odnośnie osób niepełnosprawnych i niepełnosprawności samych w sobie – mówił Luty. – Nie zgadzamy się z tym, jak jest to postrzegane, szczególnie w Polsce, bo na świecie jest trochę lepiej. Od 15 lat jestem osobą niepełnosprawną i mnie te stereotypy też dotykały. Bolało mnie to, chciałem to zmienić i tak właśnie powstał Avalon Extreme. Aby nasz głos docierał do wielu osób, do szerokiego grona, powstała kampania EXTRAsprawni. To jest trochę podsumowanie tego co my myślimy i tego jak chcemy pokazywać osoby niepełnosprawne. Dlaczego to robimy? Według badań, które przeprowadziliśmy, wśród 82% osób niepełnosprawni budzą współczucie oraz litość. To nie jest tak naprawdę nic złego, my rozumiemy, że trzeba sobie pomagać i podobnie można odczuwać w kontekście np. osób starszych.

– Ważne jest, aby osoby niepełnosprawne nie kojarzyły się wyłącznie z tymi emocjami. Jeżeli tak postrzega nas aż 82%, to jest to nie fair w stosunku do osób niepełnosprawnych i my chcemy to zmieniać. Postanowiliśmy pokazać „drugi koniec kija”. Pokazując osoby niepełnosprawne, czyli tzw. EXTRAsprawnych, chcemy wzbudzić przeciwne uczucie – zazdrość. Robimy tak świetne, emocjonujące rzeczy, wywołujące taki ładunek adrenaliny, uprawiamy takie dyscypliny sportu, że po części chcemy zapytać – czy ty biorąc pod uwagę co osiągamy, jak żyjemy, co robimy, nie chciałbyś być na naszym miejscu? Takie było hasło naszej pierwszej kampanii. To jest bardzo kontrowersyjne stwierdzenie – oczywiście – bo zdajemy sobie sprawę z tego, że większość osób nie chciałaby posiadać niepełnosprawności. Ale dzieje się tak dlatego, że patrzymy na takie osoby stereotypami – myślimy tylko jak im jest źle i trudno – zauważył nasz rozmówca.

Prawdziwy sport jest jeden

– Oczywiście jest to skomplikowana sytuacja, ale my chcemy pokazać, że przy odrobinie adaptacji, pomysłu, zawziętości, konsekwencji, czy treningów, można osiągnąć więcej, niż się wydaje. Będąc osobą niepełnosprawną można żyć lepiej, niż będąc w pełni sprawnym. Nie chcę, żeby to źle zabrzmiało, ale zobaczcie – ja wolę być niepełnosprawnym kierowcą wyścigowym i czerpać z tego masę zabawy i frajdy, niż być sprawnym kasjerem w sklepie. Upłynął rok, stworzyliśmy kolejną edycję kampanii, tym razem pod hasłem „Prawdziwy sport jest jeden”. Dostrzegliśmy, że sport osób niepełnosprawnych jest niedoceniany i nie pokazuje się go w mediach. Przy czym nie oszukujmy się – emocje są te same, to jest ta sama pasja, wyrzeczenia, treningi są nawet cięższe. Chcemy wyłuskać dyscypliny, które osoby sprawne i niepełnosprawne mogą uprawiać razem, jednocześnie rywalizując między sobą – motorsport jest jedną z takich dyscyplin, co ja staram się udowadniać na co dzień.

– Niepełnosprawność w moim przypadku mnie nie przekreśla. Zobaczcie na paraolimpiady – my doceniamy to, co się tam dzieje, natomiast odbywają się one w innym terminie, na innych stadionach, przed inną publicznością – według nas powinny być one organizowane jednocześnie, na tej samej arenie. Dlaczego nie? To pomogłoby w kreowaniu wizerunku osoby niepełnosprawnej – ona też może walczyć, cieszyć się, rywalizować. Być może wtedy kontakt z taką osobą na co dzień nie budziłby wyłącznie współczucia i litości? Kampania EXTRAsprawni ma za zadanie to zmienić – podkreślił kierowca wyścigowy, który jest w 95% sparaliżowany. 

https://wrc.net.pl/is-extrasprawni-na-przekor-stereotypom-wywiad-z-niepelnosprawnym-kierowca-rajdowym-sebastianem-lutym

Ocena: 0
Wyświetleń: 243 Dodał(a): zibi2
Komentarze